Obsah výcviku Koučink ve výchově a vzdělávání
Náplň jednotlivých setkání:
1. Setkání:
Základní principy Integrativního koučinku - Základy koučování ve výuce I. (20 hod.) - seznámení s metodou (principy, přínosy, úskalí), trénink schopnosti práce s cílem koučování a s motivací koučovaného, práce s tělem – rozpoznávání fyzických projevů (sebereflexe, schopnost nahlížet druhého) vč. ujasnění způsobu využití koučinku v rámci kariérového poradenství.
- Filozofické základy a principy koučinku, etický kodex a přehled kompetencí kouče dle ICF
- Vytvoření partnerského vztahu kouč – koučovaný (důvěra)
- Škálování
- Základní struktura rozhovoru (první a další sezení)
- Formulace zakázky, cíle koučování
- Nabídka otázek (druhy otázek, uzavřené, otevřené, konstruktivní, před-stava budoucnosti)
- Sebedefinice jsou profesionála pracujícího koučovacím způsobem
2. Setkání:
Výkonový koučink v praxi - Základy koučování ve výuce II. (10 hod.) a Pedagog jako kouč I. (10 hod.) - zaměřeno na specifické komunikační dovednosti a specifické koučovací techniky potřebné v rámci procesu koučování vč. kariérového koučování.
- Způsob vedení koučovacího rozhovoru - techniky kouče
- Metodika správného stanovování cílů SMART+ES
- Metoda GROW
- Intenzivní tréninky pro aplikaci do praxe
3. Setkání:
Systemický koučink - Koučink ve vzdělávání a vzdělání v koučinku (20 hod.) - zaměřeno na překonávání překážek a bariér v koučování na straně kouče i koučovaného. Typy bariér, práce s komplikovanými typy osobností v koučování apod. Vše vychází se systemického přístupu a z technik kariérového koučování.
- Typy klientů a způsoby vedení rozhovorů s nimi (Návštěvník / Stěžovatel / Zákazník)
- Zadání třetích stran – specifika koučinku ve školním/sociálním prostředí, práce s rodiči
- Typy koučovacích rozhovorů/interakcí ve třídě (Provázení / Kontrola / Vzdělávání / Poradenství)
- Technika z kariérového poradenství: Cesta životem pro hledání zdrojů klienta, jeho úspěchů a způsobů zvládání zátěžových situací
- Práce s prostorem s jednotlivcem a skupinou
4. Setkání:
Ericksonovský koučink - Pedagog jako kouč II. (10 hod.) - zaměřeno na budování kontaktu mezi koučem a koučovaným, techniky podporující a ověřující kvalitu kontaktu a podporující motivaci klienta ve vztahu k současnému působení a k budoucímu pracovnímu uplatnění.
- Další nástroje kouče - Koučovací šipka
- 4 koučovací otázky pro rozhodování
- Práce s hodnotami a identitou dle M.H.Ericksona
- Nácvik rozhovorů
- 3 židle
5. Setkání:
Koučink skupiny a trénink kompetencí kouče - Koučovací techniky ve vzdělávání (10 hod.) - zaměřeno na sebereflexi účastníků, zhodnocení vlastních schopností a dovedností práce s rozvojovým/profesním plánem klienta. Způsoby implementace koučování do vlastní praxe.
- Reflektování
- Zpětná vazba - formulace a poskytování vč. jednání s problémovým klientem (např. rodičem apod.)
- Sebereflexe kouče, metareflexe
- Nástroje rozvojového a kariérového koučování: Kolo rovnováhy, technika Walta Disneyho
- Supervidované vedení rozhovoru jako závěr kurzu, předání Certifikátu