|
- Úvod, seznámení, co je to kariérové poradenství a stanovení učebního cíle
- Obsah Kariérového poradenství a práce kariérového poradce
- Koučovací přístup v kariérním poradenství - základní principy
- Diskuse nad oblastí Sebepoznání a Kompetencí pro trh práce - náměty na techniky, hry, cvičení
- Koučovací nástroj - Škála (představení nástroje, sebezkušenost v rámci práce se skupinou, nácviky ve dvojicích)
Účastníci si z tohoto dne odnesou znalost:
- o rozsahu práce kariérového poradce (Sebepoznání, Kompetence pro trh práce, Koučink, ...)
- přístupu k vedení kariérového poradenství - základní principy (partnerský přístup poradce - klient)
- využití Sebepoznávacích aktivit v kariérním poradenství - náměty na cvičení, hry
- využití koučovacího nástroje Škála při práci se skupinou/třídou i jednotlivcem - trénink
|
|
Kariérní strom jako komplexní poradenská technika zahrnující práci se zdroji klientů/žáků, motivací, hodnotami, úspěchy, plánováním akčních kroků:
- Tvorba Kariérního stromu - kompetence, hodnoty, úspěchy, vnější vlivy, akční kroky
- Manažer/ka vlastní kariéry - tvorba akčního plánu (vlastnosti, temtperamentové typy a profese)
- Techniky kariérového poradenství inspirované přístupem T. Dienera – vnitřní zdroje, aktivity/projekty, kvality/hodnoty
- Principy a techniky kariérového koučinku inspirované M. H. Ericksonem – cesta kariérou, práce s vizí a motivací, neurologické úrovně, časová osa, stanovení cílů a akčních kroků
- Kariérní karty STAVY v kontextu teorie profesní orientace RIASEC
- Koučovací karty - karty POTŘEB, karty pro práci s vizí OBRAZY
- a další
Kurz je veden formou osobního prožitku, což umožní snadnější aplikaci technik pro seberozvoj a práci s klienty do praxe.
|
|
- Koučovací přístup v kariérním poradenství
- Model GROW - trénink vedení koučovacího rozhovoru:
- stanovení cíle
- efektivní popis výchozí situace
- hledání možností
- stanovení akčních kroků
Účastníci si z tohoto dne odnesou znalost:
- specifik koučovacího přístupu v kariérním poradenství
- koučovacího přístupu při práci s klienty a žáky a v komunikaci s rodiči
- modelu GROW jako základní orientace na budoucnost a profesního uplatnění klienta/žáka
- motivace a plánování kariérní dráhy s využitím koučovacích technik
- konkrétní techniky pro mapování hodnot, práci s cíli a rozhodování o budoucí kariéře klienta/žáka
|
|
- Práce s informačními zdroji v kariérovém poradenství (příklady webů)
- Příprava osobního portfolia pro vstup na trh práce vč. on-line nástrojů (CV, motivační dopis, sebeprezetance, FB, LinkedIn, web)
- Příprava na pracovní pohovor + nácvik
Cíle tohoto dne:
- Orientace v informačních zdrojích a přehled o možnostech odborného kariérového poradenství při zpracování osobního portfolia žáka/klienta.
- Dovednost v přípravě žáků/klientů pro vstup na trh práce (zpracování portfolia, příprava na pracovní pohovor).
- Základy poradenské činnosti (práce se skupinou žáků/klientů, jednotlivcem, rozhovory s rodiči).
- Znalost pro uchopení kariérového poradenství pro vzdělávací oblast vč. znalosti kvalifikačního standardu Kariérový poradce pro vzdělávací a profesní dráhu podle NSK.
|
|
- 12 různých typů karet: karty emocí, karty příběhů, obrázkové karty, žolíkové karty, abstraktní karty a další
- Proč karty fungují – principy imaginace, projekce, asociace, práce s metaforou
- Kreativní práce s metaforou Létajícího balónu jako jednotícího konceptu pro vedení rozhovoru s klientem za využití různých typů karet
- Jak s kartami pracovat v rámci kariérového poradenství a jak konkrétně karty využít v procesu vedení rozhovoru s klientem, např.:
- navázání kontaktu s klientem,
- práci se sebereflexí klienta a sebepoznání,
- mapování zdrojů, úspěchů a strategií zvládání,
- práci s jednotlivcem, rodinou či skupinou,
- vykreslení budoucností, vizí,
- práce s hodnotami, smyslem života
- motivace a plánování kroků v kariéře - Designování kariéry: Prototypy budoucnosti, Flow
Cílem tohoto dne je předat účastníkům inspiraci k využití různých typů karet, které jsou běžně dostupné. Účastníci si z kurzu odnesou konkrétní způsoby využití karet ve své práci s klienty a mohou je ihned aplikovat do své praxe. |
|
-
Proces rozhodování v poradenském / koučovacím procesu
- Jak pracuje náš mozek a jak to využít v rozhodování – pohled neurolingvistického programování
- Vybrané nástroje a techniky usnadňující rozhodování:
- Využití vizuálního neokortexu – prožitek a časový posun
- Organizace informací a hierarchie logických úrovní R. Diltze
- Karteziánské kvadranty
- Plánování a práce s časovou osou:
- Organizace poznatků, motivů a hodnot v rámci balančního kola
- Vnímání času a práce s časovou osou
Účastníci si z tohoto dne odnesou znalost:
- To, jak probíhá proces rozhodování, co klient potřebuje k tomu, aby se mohl vědomě a zodpovědně rozhodnout,
- Nástrojů a technik, které žákům/klientům usnadní proces rozhodování,
- Lepšího a efektivnějšího vedení poradenského procesu v oblasti rozhodování a plánování.
|
|
- Zvládání trémy
- Jak si pomoci – tipy, návody (výklad, diskuse, zkušenosti účastníků)
- Cvičení 5 smyslů - nácvik
- Veřejná samota - nácvik
- Neverbální komunikace
- Postoj – hra Vstup do dveří, Detektor lži, Hraní obrázku
- Gestikulace – skupinová práce a prezentace, rozbor, výklad, diskuse Řečnické zlozvyky
- Oční kontakt – hra Podání ruky, tipy, návody
- Modulace hlasu
- Dýchání – výklad a nácvik
- Hlasivky a jejich trénink - výklad a nácvik
- Zdravá hlasitost - výklad a nácvik
- Práce s textem - výklad a nácvik
- Verbální komunikace
- Základní principy – cvičení a následný rozbor
- Srozumitelnost projevu – hra a následný rozbor
- Práce s PowerPointem – základy úspěšné prezentace - výklad
- Struktura prezentace - výklad
- Vytváření příběhů – cvičení a následný rozbor
- Desatero úspěšné prezentace – výklad
- Jak reagovat na otázky – výklad, cvičení a následný rozbor
- Prezentace – trénink sebeprezentace s následným rozborem
|
Závěrečné prezentace a Kompetence pro trh práce:
|
Supervize vlastní poradenské práce: prezentace účastníků
Kompetence pro trh práce:
- Koučovací a poradenská technika: Mentální mapování
- Kompetence pro trh práce - Týmový spolupráce, Plánování a time management - prevence prokrastinace
Termín domlouvejte indiviuálně s PhDr. Sylvií Navarovou, vedoucí lektorkou.
|